top of page

Nyt asfalt studie

Bemærk hvor turen slutter

Jeg sander de gode råd fra min fodboldtid. Når man havde fået en voldsom tackling eller et spark og lå og vred sig var rådet fra træneren altid. Op igen. Det skal løbes væk. Sådan er det også gået med mit knæ, men der er dog lidt problemerne med at klikke ud af pedalerne. Jeg tog den lange flade tur over Llucmajor. Nu er det så som så med flad rute. Der er visse steder op til 5% stigning, og ved Randa er den lang, selv om jeg kørte uden om selv bjerget. Men det var en herlig tur med godt tempo. Vinden og solen i ryggen.

Igen møder jeg en kilometerlang indhegning bygget op af kampesten, cement og trådhegn. Jeg ved ikke helt, hvad det skal bruges til, men mange steder indhegner man sine marker på denne måde. Jeg ser ingen dyr, så måske er det kun for at håndhæve ejendomsretten.

Men måske er der noget galt ved lufthavnen. Da jeg skulle ind på den dobbelte cykelsti og brede gangsti langs vandet, var der først en ældre her, der stod lige i svinget og cyklede ud foran mig, derefter kom en mindre dreng susende, og han fortsatte med at køre frem og tilbage på tværs af cykelstien foran sin far, der kør me lillesøster i cykelstolen. Pludselig kørte drengen. Da han kørte på den modgående del af cykelstien, kom der en modkørende, men han nåede lige at svinge ind foran sin far, der måtte bremsede voldsomt op. Jeg lå lige bag, og måtte også blokkere begge hjul, men med mit lidt medtagne knæ, fik jeg ikke foden ud af pedalen, så jeg lagde mig pænt på højre side. Det er altså pinligt som en ældre mand at ligge der igen. Jeg fik samlet mine ting og kom igang igen. Da jeg igen skulle passere knægten, lå han igen og krydset ud og ind. Faderen kørte lige bag ham, men han reagerede ikke på drengens kørsel. Det gjorde jeg. Far og søn fik en verbal belæring om cykelregler på dansk, som de vist ikke forstod. Og nej. De havde naturligvis ikke cykelhjelm på. Efter en meget vellykket dag hertil, stod og min cykelcomputer af. Eller skete der ikke de store skader, kun lidt asfalteksem. Troede jeg. Da jeg kom hjem, opdagede jeg, at baggaflen havde fået en "skramme" måske en brudskade. Så i morgen skal jeg til min cykelhandler i Binissalem og have skade vurderet. Er den fatal, kan det betyde en ny ramme, men måske kan jeg cykle på den, indtil jeg kommer hjem og kan konsultere min glasfiber-operatør i Odder.