Debatindlæg
Specielle Nyheder

Alle pukkelbump skal nu brækkes op - hvis der ikke lyder lokale protester

23. januar 2021

PUKKELBUMPENE I SABRO KAN REGNE MED ALLAN SØNDERGAARDS STEMME. DE HAR VÆRET VIRKELIG GODE TIL AT NEDSÆTTE HASTIGHEDEN, MENER HAN. FOTO: OLE CHRISTENSEN


Alle pukkelbump skal nu som udgangspunkt fjernes og erstattes med pudebump, lyder forvaltningens indstilling. Men de lokale fællesråd får mulighed for at trække i nødbremsen.

Ole Christensen olch@stiften.dk

AARHUS: De mange pukkelbump, som er lavet i en række landsbyer og satellitbyer i Aarhus Kommune denne vinter, skal nu fjernes og erstattes med pudebump.

Sådan lyder indstillingen pludselig fra embedsmændene i Aarhus Kommune.

Meningen var ellers, at pukkelbumpene skulle testes i en prøveperiode på ét år.

Men allerede i december lod rådmand Bünyamin Simsek (V) forstå, at den type bump bestemt ikke var hans livret. Og nu er embedsmændene i kommunen så også kommet frem til, at den slags bump ikke duer.

Kursændringen har baggrund i henvendelser fra borgere og skriverier i pressen, fremgår det af indstillingen.

"Det påtænkes umiddelbart at ændre de etablerede pukkelbump og planlagte pukkelbump, så der alle steder på veje med bustrafik fremadrettet er pudebump fremfor pukkelbump", står der i indstillingen, som teknisk udvalg skal drøfte på onsdag.

Men - for der er et men - inden pukkelbumpene fjernes, skal lokale røster denne gang høres. Det gjorde man ikke, da pukkelbumpene i starten af vinteren blev etableret.

Konkret vil man lade det være op til de lokale fællesråd at træffe beslutningen. To spørgsmål vil kommunen stille:

1 - Er I tilfredse med den etablerede løsning med pukkelbump?

2 - Ønsker I dem udskiftet til pudebump, selv om effekten af pudebump kan være mindre?

De berørte fællesråd - i Hjortshøj, Langenæs, Stavtrup, Solbjerg, Brabrand, Sabro, Spørring og Tranbjerg - er blevet spurgt allerede her i januar måned.

Delte meninger

De allerfleste pukkelbump er allerede lavet. Endnu mangler man i ovenstående otte områder kun at lave fire sæt pukkelbump på Hovedgaden i Brabrand og tre sæt på Gammel Landevej i Spørring.

Fællesrådene skal give besked allerede i slutningen af januar, og derefter vil rådmand Bünyamin Simsek træffe den endelig beslutning.

Spørgsmålet er: Hvad vil fællesrådene svare?

Sandsynligvis vil der være delte meninger om bumpene.

Da avisen forleden kontaktede flere fællesråd for at spørge til pukkelbumpene, var meldingen typisk:

"Bilisterne er ikke glade for dem - ja, nogle er rasende. Men andre er glade for dem. De har nemlig sørget for at sænke farten effektiv.".

I Tranbjerg havde fællesrådsformand Jørgen Halle dog ikke hørt en eneste positiv ting om bumpene. Omvendt er holdningen helt anderledes positiv i Stavtrup, hvor fællesrådet har fået flere positive tilkendegivelser.

- Især beboere langs Jarlsmindevej oplever en signifikant nedsættelse af hastigheden og støjen langs vejen. De er nervøse for, at bumpene bliver skiftet med en symbolsk løsning som reelt ikke vil have den ønskede effekt, skriver Stavtrup Fællesråd således i en opdatering på fællesrådets Facebook-side.

Konklusionen er altså, at forvaltningen i kommunen indstiller, at pukkelbumpene skal væk. Men at fællesrådene kan nå at trække i nødbremsen.

Forvaltningen regner med, at det vil tage tre-fire måneder at erstatte alle pukkelbump med pudebump. Hvis det ender sådan.

Pudebump skal erstatte pukkelbump - men de dæmper ikke farten


PUDEBUMPENE PÅ HOLME RINGVEJ ER SAT I VERDEN FOR AT "HJÆLPE" BILISTERNE NED I FART. ERFARINGERNE FRA NABOERNE TIL BUMPENE ER IMIDLERTID, AT DE IKKE LØSER OPGAVEN. I MANGE BILER BLEV DER DA OGSÅ TRÅDT MERE PÅ SPEEDER END PÅ BREMSE, DA ÅRHUS STIFTSTIDENDE FREDAG KIGGEDE FORBI. FOTO: HENRIK LUND


Aarhus Kommune lægger nu op til, at pukkelbumpene skal tages op og erstattes med pudebump, som er nemmere at køre over. Men erfaringer viser, at de ikke for alvor formår at sænke bilisternes hastighed.

Henrik Lund helu@stiften.dk

AARHUS: Lige så hurtigt som arbejdet i Aarhus Kommune med at etablere en række hastighedszoner i flere århusianske forstæder skred frem, begyndte kritikken fra især bilister, der følte sig generet - måske endda direkte chikaneret - af de pukkelbump, der er etableret på en række strækninger for at sikre, at bilisternes hastighed også kommer ned på de 40 km/t, som vejskiltene viser.

Kritikken kom frem blandt andet her i Århus Stiftstidende, på Facebook og i direkte henvendelser til Teknik og Miljø i Aarhus Kommune. Utilfredsheden med pukkelbumpene nåede også op til rådmand for Teknik og Miljø Bünyamin Simseks (V) bord. Han besluttede i den forbindelse i begyndelsen af december 2020 at sætte alt arbejdet med at etablere pukkelbump i bero.

Bünyamin Simsek fortalte dengang til Århus Stiftstidende, at han i udgangspunktet var klar til at fjerne alle pukkelbump og erstatte dem med pudebump. Og det er også, hvad forvaltningen nu indstiller.

Ny bølge af kritik venter

Sker det, slipper rådmanden naturligvis for at få mere kritik fra modstanderne af pukkelbumpene. Til gengæld må han forvente, at han i stedet vil blive mødt af kritik fra borgerne i hastighedszoner, der klager over, at der stadig bliver kørt alt for stærkt. Erfaringer med pudebump fra flere steder i Aarhus Kommune viser nemlig, at de ikke formår at sænke bilisterne hastighed tilstrækkeligt.

Teknik og Miljø holdt i maj 2019 et dialogmøde med Viby Grundejerforening og Viby Fællesråd. Her kom det frem, at der er stor utilfredshed med de pudebump, der er etableret på den meget trafikerede Holme Ringvej.

Det viser et notat fra mødet.

Formand for Viby Grundejerforening Jette Rasmussen bor stort set lige ud for pudebumpene på Holme Ringvej og kan derfor dagligt følge trafikken henover bumpene. Hendes erfaringerne med pudebump og om deres evne til at få bilisternes hastighed ned lyder.

- Hvis det er fordi, vi vil have hastigheden ned, så virker pudebumpene ikke. Så er det pukkelbump, der skal til. Etablering af pudebump og opsætning af et 40 km/t vejskilt, er ikke nok. Mange er jo desværre ligeglade med, om der står et skilt, hvor der står 40 km/t eller ej, mener formanden.

Holme Ringvej er meget trafikeret - blandt andet kører der op mod 40 busser i timen på strækningen fra Skanderborgvej og op til Viby Station. Vejen er samtidig skolevej for en del elever og pudebumpene har ikke sikret trygheden for de svage trafikanter.

Fart på over Malling-bump

På Bredgade i Malling er der ligeledes etableret pudebump, men heller ikke der henter løsningen stor ros.

Effekten af vejbump har været diskuteret på generalforsamlingen i ejerforeningen, der støder op til vejstrækningen, hvor pudebumpene er etableret.

I en korrespondance med Teknik og Miljø hedder det, at "bumpene kun giver en meget begrænset hastighedsnedsættelse."

Pukkelbump løser opgaven

Det er imidlertid ikke kun langs Holme Ringvej og på Bredgade i Malling, at erfaringen viser, at pudebump ikke formår at sænke hastigheden tilstrækkeligt. Tidligere var der etableret pukkelbump på Langdalsvej i Brabrand. De blev fjernet og i stedet erstattet af pudebump.

"Teknik og Miljø har dog sidenhen fået flere henvendelser om, at de nye pudebump på Langdalsvej ikke har en tilstrækkelig ønsket hastighedsdæmpende effekt," oplyses det i en redegørelse fra Teknisk Udvalg.

Redegørelsen gør i øvrigt også op med påstanden om, at pukkelbumpene på Langdalsvej blev fjernet, fordi rystelser fra biler, der kørte over puklerene, medførte revner i husene tæt ved bumpene. Denne påstand blev afvist ved en vibrationsundersøgelse, udført af et certificeret firma. Konklusionen var, at svingningspåvirkninger fra vejen ikke medfører risiko for konstruktive skader på ejendomme.

Efter at der er etableret pukkelbump i blandt andet Hjortshøj, Stavtrup og Solbjerg, har Aarhus Kommune derimod modtaget ros fra mange borgere, hedder det videre i redegørelsen fra Teknisk Udvalg:

"Mange borgere oplever, at hastigheden allerede er kommet godt ned på de lokationer, hvor vi har etableret hastighedszoner på nuværende tidspunkt. En effekt der er til gavn for trafiksikkerheden og trygheden for alle borgere."