Debatindlæg
Specielle Nyheder

Vores Emma er mobil

Jyllandsposten havde lige denne nyhed.

Billigere at køre i bil – dyrere bus og tog: Unge dropper buskortet og får sig i stedet en bil

Stadig flere studerende får egen bil, fordi bilerne er blevet billigere. Til gengæld dropper de bus og tog – bl.a. fordi priserne her er steget med mellem 55 og 70 pct. siden 2001.

18-årige Emma Lundkvist bruger hver dag den bil, som hendes forældre har købt til hende, når hun skal til og fra handelsgymnasiet i Viby ved Aarhus. Nogle gange har hun venner og kammerater med som Simon Duran. Bilen betyder frihed - og at hun f.eks. slipper for at skulle med bus og tog for at komme i skole. Foto: Mikkel Berg Pedersen

Emma Lundkvist glæder sig over friheden ved blot at kunne sætte sig ud i sin bil og køre hjem, når undervisningen på handelsgymnasiet i Viby ved Aarhus sidst på dagen er slut.

Hun skal hverken tænke på bus eller tog – eller cykel for den sags skyld – selv om der rent faktisk går både bus og tog fra Hørning, hvor hun bor, til handelsgymnasiet i Viby.

»I stedet for et buskort har mine forældre købt en bil, som jeg kan bruge,« fortæller 18-årige Emma Lundkvist, der nyder at køre i sin hvide Citroën C1 til og fra skole.

»På vejen hjem er det hurtigere i bil. Om morgenen er det faktisk hurtigere at køre med bus, men det har jeg ikke lyst til.«

Emma Lundkvist er langtfra den eneste studerende, der har fået bil i stedet for buskort. Derfor er der hver eneste morgen lettere kaos uden for handelsgymnasiet, når bilerne strømmer til fra nær og fjern i jagten på en ledig p-plads. Til gengæld er antallet af cyklister meget begrænset.

Noget skyldes formentlig vintervejret, men uanset vejret er tendensen klar, fortæller uddannelseschef Anette Lind fra Aarhus Handelsgymnasium:

»Det følger den generelle samfundstendens, at den kollektive trafik ikke regnes som ligeværdig i forhold til bilen.«

Bil fra mor og far

»Dertil kommer, at vi har et stort opland, og at mange studerende bor ude på landet. Og så er det måske en bil, der gør, at de kan få tingene til at hænge sammen med både fritidsjob, fodbold og en kæreste. Derfor er der nogle forældre, der vælger at give deres børn en bil,« lyder det.

Tal fra Danmarks Statistik, FDM og Danske Regioner fortæller om en markant udvikling på trafikområdet: Siden 2001 har prisen i kroner og øre for at køre bil stort set ikke flyttet sig. Danmarks Statistiks indeks over, hvor mange penge vi bruger på at købe bil, er steget fra indeks 91 i 2001 til indeks 92 i 2018. Det dækker dog over, at bilerne generelt er blevet større, har fået mere motorkraft, kører længere på en liter brændstof og har fået langt mere sikkerhedsudstyr for de samme penge.

På samme måde viser indekset over prisen for transport med tog og metro en stigning fra indeks 77 i 2001 til indeks 120 i dag – en stigning på 55,8 pct. – uden at der samtidig er sket et kvalitetsløft som for bilejerne. Danmarks Statistik har ikke en tilsvarende oversigt over prisudviklingen for buspriserne, men chefrådgiver Henrik Severin Hansen fra Danske Regioner oplyser, at et forsigtigt skøn over udviklingen i priserne viser en stigning på godt 70 pct. i perioden.

Professor og trafikforsker Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet er overrasket over, at priserne har udviklet sig så forskelligt for henholdsvis biler og bus/tog.

»Det er meget markante tal. Når prisen for at tage bus eller tog konstant stiger, og alternativet falder i pris, så skubber det folk væk fra bus og tog.«

Ifølge Mogens Fosgerau slår en stigning i billetprisen for bus og tog igennem med en faktor 0,4 – dvs. når prisen stiger 55 pct., så forsvinder ca. 23 pct. af passagererne.

»Der er også andre faktorer, der kan trække i en anden retning, f.eks. trængsel. Men så store stigninger i priserne, som man har set for bus og tog, vil skubbe nogle væk,« siger Mogens Fosgerau, der understreger, at over halvdelen af den kollektive trafik styres af regioner og kommuner.

Prisfald på 60.000 kr.

Hos bilejernes organisation, FDM, glæder forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen sig over, at bilerne er blevet billigere:

»Siden 2007 er priserne for nye biler faldet. Alene den seneste afgiftsnedsættelse fra 2017 fik nogle bilmodeller til at falde 60.000 kr. i pris. Samtidig kører bilerne i dag generelt omkring 50 pct. længere på en liter brændstof, end de gjorde i 2001,« konstaterer Allan Skytte Christensen.

FDM har for Jyllands-Posten sat et regnestykke op, hvor man sammenligner udviklingen i pris, udstyr, køreegenskaber og komfort for en bil fra henholdsvis 2002 og 2018. Det er vanskeligt at sammenligne direkte, fordi den enkelte bilmodel har fået mere sikkerhedsudstyr, større motor og mere komfort. Det betyder, at den enkelte bil – hvis man sammenligner med en bil med samme motor etc. – reelt er faldet i pris.

»Generelt har prisudviklingen betydet, at bilerne i dag er større, mere komfortable, har mere sikkerhedsudstyr og generelt er bedre,« siger Allan Skytte Christensen.

I forhold til de stigende priser i busser og tog, så tror han, at det skyldes »de mange dårlige beslutninger«.

Det er dog ikke en konklusion, som chefrådgiver Henrik Severin Hansen fra Danske Regioner er enig i, når det handler om prisen for at køre i bus:

»En del af for